شرایط مرخصی زایمان و دریاقت کمک هزینه بارداری
نوشته شده توسط : unexer

امروزه با توجه به سیاست‌های تعیین شده و پیش بینی‌هایی که انجام شده، افزایش جمعیت اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده، دیگر شعار فرزند کمتر شنیده نمی‌شود و برعکس خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق می‌کنند. هیچ کشوری دوست ندارد به سمت پیری رود، به همین دلیل لازم است دولت برای جلوگیری از این اتفاق تصمیمات کاربردی و مفیدی در راستای فرزند آوری بگیرد. دولت حمایت خود را در این زمینه با فراهم نمودن شرایط گرفتن مرخصی زایمان و کمک هزینه بارداری، نشان داده است. مرخصی زایمان یکی از اقدامات دولت برای بهبود شرایط خانوادگی و کار جامعه در نظر گرفته شده است تا دغدغه و مشکلات مادران گرامی و شاغل کمتر شود.

اگر یادتان باشد قبلاً روی بیلبوردها و تابلوهای خیابان‌ها نوشته می‌شد: «فرزند کمتر زندگی بهتر». تا همین چند سال پیش این شعار شنیده می‌شد و خانواده‌ها را به کم جمعیت بودن و کمتر از 4 فرزند تشویق می‌کردند. در همین راستا فرزندان چهارم از برخی حمایت‌های دولتی و بیمه‌ای با محدودیت مواجه می‌شدند. 

شرایط مرخصی زایمان

مشمولین کمک مرخصی زایمان و هزینه بارداری

افراد در صورتی می‌توانند از خدمات بیمه بهره مند شوند که بیمه شده باشند. بیمه شدگان یا اختیاری هستند یا اجباری.

بیمه شدگان اجباری:

این دسته از افراد کارمند یا کارگر هستند و توسط کارفرما یا دولت بیمه شده‌اند.  این افراد نیز می‌توانند مرخصی زایمان گرفته و از کمک هزینه بارداری بهره مند شوند.

بیمه شدگان اختیاری: 

این افراد کارمند یا کارگر نیستند، شغلشان آزاد است و به اختیار شخصی خود را بیمه نمده‌اند، مانند خانمی که در خانه خیاطی می‌کند یا دستفروش است. این بانوان اصطلاحاً خویش فرما هستند و برای شخص یا دولت یا نهاد خاصی کار نمی‌کنند.

این بانوان می‌توانند از بیمه زنان سرپرست خانواده یا خانه دار و بیمه مشاغل آزاد برای کمک هزینه بارداری استفاده کنند البته اگر همسر خانمی بیمه باشد، حمایت‌های بیمه شوهرش نیز شامل او می‌شود. از طرفی مشخص است که مرخصی زایمان برای این افراد معنا ندارد! 

مرخصی زایمان

کمک هزینه بارداری و زایمان

طبق اصل 29 قانون اساسی، ماده 1 قانون ساختار نظام جامع رفاه، قانون تأمین اجتماعی و مقاوله نامه شماره 102 سازمان بین المللی کار، بیمه و کمک هزینه‌های درمانی، ایام بیکاری و زایمان و... مورد توجه قرار گرفته است.

طبق مراجع ذکر شده، خانمی که شاغل و تحت پوشش بیمه باشد یا اینکه همسر مرد بیمه شده باشد، در صورت بارداری می‌بایست به او مرخصی زایمان داده شود، همچنین بر اساس مدت زمان مرخصی زمان می‌تواند کمک هزینه بارداری دریافت کند و از این طریق غرامت دستمزدش در ایام بیکاری، جبران شود.

شرایط دریافت کمک هزینه بارداری و زایمان

  1. باید توجه داشت که خانم باردار در صورتی می‌تواند از حمایت‌های بیمه مرد بهره مند شود، که همسر قانونی او باشد و فرزند وی حاصل رابطه نامشروع نباشد.
  2. دریافت کمک هزینه بارداری در صورتی امکان دارد که خانم باردار اشتغال نداشته و در خانه باشد.
  3. چه فرزند زنده متولد شود چه مرده، تفاوتی ندارد و امکان دریافت کمک هزینه بارداری و مرخصی زایمان در هر دو حالت یکسان است.
  4. طبق ماده 67 قانون تامین اجتماعی، بانوان تحت پوشش بیمه، برای دریافت کمک هزینه باید سابقه پرداخت بیمه داشته باشند، از یک سال قبل زایمان به مدت 2 ماه.

مدت مرخصی زایمان

نتیجه گیری

کمک هزینه بارداری و مرخصی زایمان از حمایت‌های بیمه در جهت بهبود شرایط فرزندآوری خانواده‌ها و افزایش جمعیت می‌باشد. اگر بیمه شده هستید یا تحت پوشش بیمه می‌باشید، می‌توانید برای ایام بارداری مرخصی زایمان و کمک هزینه بارداری دریافت نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم به سایت شهرداد مراجعه کنید. 

 





:: برچسب‌ها: مرخصی زایمان ,
:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
انحصار وراثت در تاریخ : 1399/9/15/6 - - گفته است :

بسیار عالی و مفید بود
مقاله انحصار وراثت که به تازگی منتشر کردید هم نکات خیلی خوبی داشت



نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: